Search This Blog

01 July 2017

A Railroad Odyssey - Eastern Express ( III )

Bir Demiryolu Macerası - Doğu Ekspresi ( III )‍

Ertesi sabah erkenden kalkarak kahvaltı bile etmeden kendimizi boş ve duman kokulu Kars caddelerine vurduk.

Kars Merkezini, Çıldır Gölünü ve Ani Harabelerini bir sonraki ziyaretimize bırakıp hızlı adımlarla istasyonun yolunu tuttuk.

İstasyona ulaştığımızda emektar 55011 sessiz bir şekilde bizleri bekliyordu. Kendisine hizmetlerinden dolayı teşekkür edip saygılarımızı sunduktan sonra açık havada çürümeye terkettiğimiz için özür diledik.

Kars hatıramızı bir demiryolu personelinin elinden kadraj içine alıp geldiğimiz trenle yavaş yavaş dönüş yoluna koyulduk.

Kars dışına çıktıktan sonra önce uzaklardan beyaz mutluluklar içinde Kümbetli Köyü göründü.

Sonra gözümüze sonsuza doğru uzayıp giden kurşun askerler gibi dizilmiş enerji hatları takıldı.

Derken donmuş bir zaman karesini andıran bu beyaz tuval üzerinde özgürce dolaşan tilkiyi fark ettik.

Benli Ahmet Tren İstasyonu

Bu personelin şahsında her koşulda görev yapan demiryolu emekçilerinin çalışmalarını bir kez daha takdir ettik.

Selim İstasyonu Su Kulesi Benli Ahmet, Kars ve Akyaka İstasyonları Su Kuleleri ile birlikte Rus döneminden ayakta kalan 4 kuleden biridir.

Selim Tren İstasyonu

Çaylarımızı yudumlarken sessizce Sarıkamış'a girdik.

Sarıkamış'da araya reklam aldım kusura bakmayın J

Sarıkamış'tan çıkarken güneye doğru baktığımızda sırtını ormana yaslamış güzel bir yapı gördük. Rus Çarı II. Nikola zamanında yapılan ve yerelde Katerina Köşkü olarak anılan yapı av köşkü olarak kullanılmış. Çivi kullanılmadan yapılan ahşap yapının ısıtması beton kolonlar arasından sağlanıyormuş. Son zamanlarda turizme açılması planlanan yapının durumunu araştırdığımda okuduklarıma hiç şaşırmadım.

Sarıkamış Ormanları

Gelirken yaptığımız gibi dönerken de GPS ile trenimizin durumunu anlık olarak takip edip hız vb parametreler ile öngörülen zaman çizelgesinden olan sapmaları kayıt altına aldık.

Eski Sarıkamış karayolu ile birlikte kıvrıla kıvrıla aşağı doğru inerken hem makinenin hem de bizlerin keyfi yerindeydi.

Derken çevremizdeki ağaçların yavaş yavaş bizlere yaklaşarak etrafımızı sardıklarını fark ettik.

Kısa bir süre sonra da kendimizi sağlı sollu içi buzdan sarkıtlarla dolu uzun bir tünelin içinde bulduk.

Aşit Tren İstasyonu

Soğanlı Tren İstasyonu

Terk edilmiş ve edilmemiş istasyonları birer birer arkamızda bırakarak düze doğru inişe devam ettik.

Topdağı Tren İstasyonu

Bir tünelden diğerine savrulurken sanki her tünelin sonunda farklı dünyalara çıktık.

Süngütaşı Tren İstasyonu

Süngütaşı'ndan Zivin Kalesi'ne doğru bakarken jeolojik katmanların gündüz çok daha net görüldüğünü fark ettik.

Hafta sonu için gelenlerin büyük bir kısmı dönüşü uçakla yapınca tren sonunda tamamen bize kaldı.

Taş köprülerdeki inceliği, ustalığı ve çevreyle olan uyumu gündüz gözüyle bir kez daha gördük.

Yapan ustaları ve yapımında emeği geçenleri saygıyla andık.

En büyük usta doğanın güzelliklerine ise bakmaya doyamadık.

Süngütaşı Çayı dün bıraktığımız gibi sessiz sessiz akıyordu.

Saman balyalarını gördükçe yurdumuzu en sonunda saman ithal etmek zorunda bırakan laklakçılar ile " ama yol yaptılar " diyen şakşakçıların kulaklarını çınlattık.

Hızırilyas Tren İstasyonu

Yenilenen demiryolundan arta kalan eski metal traversler yol boyunca sağlı sollu karlar içinde yatıyordu.

Doğuda tezek yığınlarının değerinin ne olduğunu batıda yaşayan insanlarımızın tam olarak anladığından emin olmadığımız konusunda hemfikir olduk.

Horasan Tren İstasyonu

Çobandede Köprüsü 1200 lü yıllardan günümüze ulaşmıştır. Aras Nehri başlangıcında bulunan köprü 7 gözden oluşmakla birlikte gözlerinden biri daha sonra örülmüştür. Değişik zamanlarda onarım görmüş olan eser günümüzde trafiğe kapalıdır. Yörede köprü için anlatılan bir kaç farklı efsane bulunmaktadır.

Köprüköy Tren İstasyonu adını Çobandede Köprüsü'nden alır.

Pasinler Ovasını guruldayan midelerimiz ve ray tıkırtıları arasında pencerenin dışındaki beyazlıklara baka baka doğudan batıya katettik.

Sonunda bizlerin Erzurum Ovasına geçişini sağlayacak olan solucan deliğinin ucu pencereden göründü.

* Öyküde kullanılan görsellerden bir kısmı Trenyolu Grubu üyelerine aittir.

doctor's log : stardate 2017.0107 ... to be continued

05 March 2017

Essays on Beer - Bohemia Regent Premium Lager

Bira Üzerine Denemeler - Bohemia Regent Premium Lager

Bohemya adını duyduğumuzda aklımıza önce Alexander Dubcek ve Prag Baharı sonra Ludwig Moser ve Bohemya Kristalleri daha sonra Pilsen şehri ve Pilsener Biraları gelir. Bohemya tarih boyunca farklı devlet yapıları içinde yer alsa da bugün Moravya ve Silezya ile birlikte Çek Cumhuriyeti'ni oluşturan üç bölgeden biridir. Bu denememizde Çek biraları ve Bohemya'ya tahmin edilenin aksine Pilsen şehrinden değil Trebon üzerinden giriş yapıyoruz.

Trebon'da küçük bir göl kenarında yer alan Regent Bira Fabrikası 1379 yılında kurulmuştur. Zaman içinde ihtiyaca cevap verecek şekilde yıkım ve yapımlara uğramış, üretimi üst noktada Avrupa şehirlerine katar katar bira göndermekten savaş zamanlarında durma noktasına kadar gelmiş, siyasi yapıdaki değişikliklere paralel olarak kişisel ve kurumsal sahip değiştirerek sonunda bugünkü aile şirketi yapısına ulaşmıştır. Regent adının 15. yüzyılda Rosenberg ailesi adına bölgeyi yöneten ( Regent of Rosenberg ) Jakup Krcin'den geldiği yazılmaktadır.

Bira fabrikasını biletinizi aldıktan sonra rehber eşliğinde gezebilirsiniz. Üstelik tur sonunda bira tadımı ve 3 adet 35 lik biradan oluşan hediye paketi bedava ! Kuruluş içinde bira eşliğinde yemek yiyebileceğiniz bir mekan ile hediyelik eşya ve bira satan bir dükkan bulunmaktadır. Bu arada cuma akşamları canlı müzik olduğunu da söylersem sanki kaymaklı ekmek kadayıfı gibi olacak. Çek Cumhuriyeti'ni ziyaret etmek isterseniz birayı almanlardan önce keşfettiklerini ve çeklerin kişi başına bira tüketiminde dünya birincisi olduklarını ( 2014 yılında 142.6 litre/yıl ) unutmamanızı dilerim J

Babasının Koçu tarafından babasına hediye olarak getirilen ve Bohemia ( Pivovar ) Regent a.s. tarafından Çek Cumhuriyeti'nde üretilen Çek Pilsener tipi bu birayı buzdolabında +4 dereceye soğuttuktan sonra zamanın geldiğini anladım. Yaz gününde elimde tuttuğum bardaktan at kişnemeleri, kılıç şakırtıları, toz, duman ve insan höykürmeleri arasında bir yudum aldığımda kale duvarlarındaki taşlar gibi buz gibi oldum. Zafer kazanmış komutanlar misali üzerindeki ince beyaz köpükle karşımda duran berrak koyu sarı renkteki biraya bir daha saldırdım. Paslı toprak kokusu ve ince kıyılmış nebati aroma eşliğinde şerbetçiotu baskın maya tadı ile devamında damakta ve boğazın derinliklerinde bir süre devam eden buruk acılık ... asidite hafif, karbonasyon orta, alkol % 5 olmasına karşın içimi tok ve ferahlatıcı bir karışım. Bir Budweiser Budvar ya da Pilsner Urquell değil ama sonuçta aynı mahallenin çocuğu.

Prag yolculuğumun taşlarını döşemeye başlayan bu biraya toplamda 80/100 puan veriyor ve iyi (80-84) olarak değerlendiriyorum.

Not : Biralar hakkındaki farklı görüş, düşünce ve kanaatleri Beer Advocate ve Rate Beer ile Bira Sevdası ve Beerader sitelerinde bulabilirsiniz.

Bu yazıda araştırma ve inceleme sonucunda elde edilmiş kişisel kanaatler düşünce ve ifade özgürlüğü kapsamında paylaşılmıştır. İçeriğinde önerme, özendirme, tanıtım, reklam ve öküz altında buzağı bulunmamaktadır. Atın ölümü arpadan olsun, azı karar çoğu zarar ya da bi kereden bişey olmaz demeyin. Siz doktor'un dediğini yapın yaptığını yapmayın. İçseniz de içmeseniz de alkol sağlığa zararlıdır !

Bu yazının hazırlanmasında internet kaynaklarından yararlanılmıştır ve kullanılan görsellerin tüm hakları sahiplerine aittir

In the preparation of this paper was benefited from internet sources and all rights of the images belong to their respective owners.